Revy

Persrevyen 2022

"S.O.SIAL"
Samfunnet i dag er preget av nedstengninger som har påvirket våre sosiale normer, oppførsel og syn på det daglige liv. Hvordan oppfører vi oss uten en bruksanvisning fullpakket av restriksjoner utgitt av Raymond, kommunen og staten? Dette har PERSREVYEN løsningen på med revyen "S.O.SIAL."
Akerspostens Hanne-Karine Sperre var til stede på en øving tidligere i mars og intervjuet blant andre de to revysjefene Johanne Sundby Evje og Daniel Garshol-Gutierrez. Her kan du lese artikkelen hennes fra 21.03.22.

revyen 2022 1.png

Revyen 2022 2.png

Revyen 2022 3.png

På Persbråten er det elevene selv som har ansvar for revyen, og står for det aller meste helt selv. Mange blir med i revygruppa på grunn av det sosiale miljøet, men det likevel utrolig mye lærdom i å drive revy! Her vil man måtte ta ansvar for økonomi og budsjett, markedsføring, kommunikasjon, forhandlinger, brannforskrifter og mye mer

«Revyen er et sosialt miljø som er med på å skape et godt samhold på skolen. Alle er velkomne til å delta og det finnes som regel noe å gjøre for alle! Å være en del av revyen innebærer å være en del av et miljø som stadig finner på morro sammen og hvor elevene kan lære av hverandre. Her vil du også få muligheten til å utvikle dine kunsteriske ferdigheter. Vi håper at revytradisjonen på pers vil fortsette framover og at du som elev vil være en del av den!» Hennie Maria Grinde Rinding, skuespiller 2020 og revysjef 2021.

Lang revytradisjon

Persrevyen har røtter helt tilbake til 1960-tallet. Revyen har blant annet fostret komikernavn som Thomas Giertsen, Henrik Elvestad og Trond-Viggo Torgersen. Kjente navn som Espen Eckbo, Andreas Diesen, Øyvind Angeltveit, Trond Hansen, Øyvind Vogt og Atle Antonsen var instruktører ved Persrevyen.

"Dag én"

Persrevyen 2020 fikk terningkast 4 av både Akersposten  og Aftenposten. Se anmeldelsen til Akersposten her. Under overskriften «Pur og herlig skuespillerglede» skriver Fredrik Eckhoff: «Jevnlig er Lea (Ella) innom for å fortelle oss om hvordan det ligger an med hennes store énkvinnesprosjekt, å redde verden. Gjennom ulike innslag vil hun vise oss eksempler på hvordan menneskene sliter og lykkes mer eller mindre med å bygge seg opp igjen etter det store sammenbruddet.»

I Aftenposten skriver Per Christian Selmer-Anderssen blant annet: «Persrevyen 2020: Overraskende morsomme groviser. Persrevyen 2020 virker som at den er skrevet av en erigert penis. Resultatet blir en frekk – og tidvis morsom revy.»

"Etisk norsk"

Persrevyen 2019 fikk terningkast 5 av Akersposten (se anmeldelsen her).
Fredrik Eckhoff skriver:» Medelever, søsken, foreldre, de koste seg stort på premieren på «Etisk norsk» denne lørdagskvelden. Akersposten velger å gi en solid femmer til årets utgave av Persrevyen. Det som absolutt trekker mest opp, er spillegleden, entusiasmen og de mest viltre innslagene, som Tobias' dickpic, Grys busstur og Isabels lett overdrevne omgang med antibac'en.»

"Hvor er Fu?"

Persrevyen 2018 fikk terningkast 6 av Akersposten (se anmeldelsen her) og av Aftenposten, Osloby fikk den 5. "Persrevyen er, kort oppsummert, to timer med sjarm og latterkuler. Noen sketsjer er nok til å få publikum, inkludert anmelderen. til å hyle av latter - og det blir ekstra imponerende av et lavt budsjett og smarte løsninger." skriver Anders Veberg i Aftenposten.