10. mai starter vi massetesting på Persbråten

Gutt som tar koronatest

På mandag starter vi med hurtigtesting av elever og ansatte her på skolen vår fordi flere kan være smittet uten å vite det. Håpet er at vi kan bidra til å stoppe smittespredningen slik at vi kan være mest mulig fysisk på skolen og at du og vennene dine raskere kan leve så normalt som mulig.

Hva slags test er dette?

Selve testen gjør du selv og tas helt  foran i nesen. Det er en hurtigtest, og resultatet foreligger i løpet av 20 minutter.  Testen er frivillig, men vi oppfordrer og håper at alle lar seg teste. Det vil bli gitt nærmere informasjon om hvilke klasser som får besøk.

Når skal jeg testes?

Klassen din vil få besøk en gang i uken av et testteam. Testteamet vil dele ut nødvendig utstyr og forklare deg hvordan du tar testen. Det vil bli gitt nærmere informasjon om hvilke klasser som får besøk.
Her ser du hvordan du gjør testen:

Hva skjer med resultatet?

Dersom ingen tester positivt, vil dere forsette undervisningen som normalt.
Hvis en eller flere tester positivt, vil hele klassen få utdelt munnbind og beskjed om å gå hjem. Det vil ikke bli gitt informasjon om hvem i klassen som evt er smittet. Smittesporingsteamet i bydelen vil bli varslet, og de vil da kontakte den som er smittet og nærkontakter på vanlig måte.

Husk:

• Det er frivillig å ta testen.
  • Fortsett å holde 2 meters avstand, vaske hendene ofte og bruke munnbind der du ikke kan overholde 2 meters avstand.
  • Dette vil bidra til å stoppe smitten, slik at du og dine venner kan leve så normalt som mulig.

På Oslo kommunes sider kan du lese mer om testingen

Test deg for Oslo - for vennene og familien din - og for deg selv!